Forord

Dansk‐spansk Børsordbog bygger på i alt 16 specialer, der over en årrække er udarbejdet af CLMstuderende på spanskstudierne. De studerende har i specialerne arbejdet på et fortløbende ordbogsprojekt inden for området 'Handel med børsnoterede værdipapirer'. Ordbogsdelene er blevet redigeret og foreligger nu som et samlet værk. Ordbogen anvendes af translatørstuderende på spanskstudierne inden for de fag, der har relation til oversættelser af økonomiske fagtekster – især på det finansielle område.

De forskellige 'generationer' af forfattere, der i løbet af årene har arbejdet med projektet, har haft forskellige holdninger til enkelte detaljer i konceptet. Der kan derfor være små afvigelser i de enkelte ordbogsartikler med hensyn til vægtning af oplysningskategorierne.

I det daglige arbejde med ordbogen i undervisningen kan vi nu foretage de justeringer og de tilføjelser, der er nødvendige for at harmonisere det samlede værk og for at være ajour med udviklingen på de finansielle markeder.

Ordbogen indeholder lige nu 2825 opslagsord.

En nærmere beskrivelse af baggrunden for arbejdet med ordbogen findes i artiklen 'Læring og leksikografi' i DF Revy nr. 8, december 2007, som kan downloades på adressen ordbog_om.pdf.

Specialerne findes på ASB's bibliotek. En del af dem kan søges online på bibliotekets sektion 'ASB afhandlinger' på adressen //theses.asb.dk/projekter/front.do. Specialerne kan søges på del‐titlen 'Handel med børsnoterede værdipapirer'.

En tak til alle der har medvirket ved projektet – især redaktørerne, men også renskrivere, korrekturlæsere og de spanske translatørstuderende.

Klik dette link for at se en liste over medvirkende ved projektet ordbog_deltagere.pdf.

Ris og ros, herunder også ændringsforslag, kan sendes på e‐mail til adressen all@asb.dk.

Sidst revideret i maj 2009.

Anne Lise Laursen
Spansk undervisningskoordinator
Vejleder og tovholder for projektet

Brugervejledning

Brugervejledningen til Dansk-spansk børsordbog forefindes som pdf-dokument på adressen ordbog_dokumentation.pdf.

Projektdeltagere

Forfattere: